• Home
  • Novinky
  • AI v biznise zníži profitabilitu

AI v biznise zníži profitabilitu

Filip Tichý | 11.11.2024 |

Autori článku Filip Tichý (Partner at Grant Thornton Slovakia) a Jakub Chudík (Co-Founder at Assetario) vás v sérii AI Breakfast prevedú svetom umelej inteligencie. Tento článok bol napísaný bez využitia umelej inteligencie.

Jedným z často opakovaných naratívov je, že AI ako technológia bude zvyšovať profitabilitu firiem, ktoré AI adoptujú. Časť aktivít sa nahradí AI, klesnú náklady, zvýši sa marža. Super! Podľa nás (a podľa viacerých odborníkov) to bude ale práve naopak - implementácia AI bude profitabilitu znižovať. Samozrejme, budú firmy, ktoré na AI extrémne zarobia, hlavne technologické firmy, ktoré budú AI v rôznych produktoch prinášať, alebo “first movers” pionierske firmy, ktoré AI úspešne implementujú do svojho biznis modelu ako prvé. Akonáhle začne byť AI mainstreamom a všeobecne používaná technológia, dôjde k postupnej (ale rýchlej) saturácii trhu. AI ako technológia totiž výrazne zjednoduší vstup nových hráčov do profitabilných odvetví, znižuje bariéry na vstup, zjednoduší používanie technológii, zníži potrebu “špecialistov”. Bude prosto oveľa jednoduchšie založiť banku, právnickú firmu, IT firmu, produkčnú spoločnosť v kreatívnom priemysle a podobne. A cez konkurenčný tlak bude dochádzať k znižovaniu predajných cien služieb a produktov. Odborné a technologické bariéry sa výrazne znížia, regulačné bariéry ostanú (prípadne sa pod tlakom lobingu zvýšia).

To znamená, že pokiaľ si firma bude chcieť udržať profitabilitu, bude musieť znižovať aj svoje náklady (samozrejme napríklad pomocou AI). Všeobecné postupné prenikanie AI do všetkých oblastí bude ruka v ruke tlačiť na znižovanie predajných cien aj nákladov, marže budú klesať hlavne v profitabilných sektorch, bude dochádzať ku komoditizácii služieb, ktoré boli doteraz špecializované. Vykonávanie odborných činností (hlavne tých “white collar”) bude jednoduchšie, bude ich robiť viac ľudí.

Takýto jav nie je nič nové, aj z minulosti existuje kopec príkladov, kedy nová technológia spôsobila pokles cien (a ziskovosti). Jeden príklad za všetky - Uber vďaka svojej technologickej platforme a inovácii spôsobil, že taxikárom môže byť ktokoľvek. Výsledok - cena jázd (a zisky taxikárov) sa znížili. Takisto sa zvýšila kvalita a dostupnosť (finančná alebo geografická) tejto služby. Môžeme teda konštatovať, že táto zmena bola pre zákazníkov pozitívna.

Máme teda byť z príchodu AI nešťastní, lebo nám končia zisky? Určite nie! Aj keď nám bude klesať zisková marža, AI prinesie obrovské možnosti na vývoj nových služieb a produktov a na škálovateľnosť. A tým pádom aj keď nám (jednotkové) percento hrubej marže klesne, stále máme veľkú šancu na zvýšenie absolútneho čistého zisku. Nemeniť svoj biznis model (alebo meniť ho veľmi pomaly) môže byť naopak fatálne.  

Súvisiace články

Jana Kyselová | 8.11.2024 | Novinky

Zmena minimálnej mzdy od 01.01.2025

Ľubomíra Murgašová | 10.9.2024 | Novinky

Fotovoltika v daňových súvislostiach

Solárna energia je v posledných rokoch veľmi zaujímavou alternatívou spomedzi…